Sunday, September 19, 2010

Did you die today?

Det er t kjent begrep i kristne sammenhenger at vi må dø fra oss selv så Gud kan komme og virke gjennom oss. Forstår vi betydningen av det? Å dø fra sine svakheter er nå veldig greit. Men du tenkt på at det også innebærer dø fra sine sterkeste styrker?

"Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg". Gal. 2.20

"VI ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for at likesom Kristus ble oppreis fra de døde ved Faderes herlighet så skal også vi vandre i nytt liv." Rom 6.4

"Han sa til alle: Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg." Luk 9:23

Jeg hadde besøk i går. Av min kjære Line som nå bor i min naboby; Stockholm. Vi havnet i en samtale som fikk meg til å se noen ting plutselig litt klarere.

For selvfølgelig vil jeg dø fra mine svakheter så Gud kan bruke det og vise sin styrke. Å dø fra mine svakheter er ikke noe problem, jeg vil jo ikke ha de. Men er jeg ville til også å dø fra mine styrker så han kan vise sin allmektige styrke? For mine styrker vil fortsatt begrense han om de ikke dør, for mine styrker er ikke uendelig sterke, de stopper ett sted.

Tør jeg å være absolutt.... Ingenting?
Tør jeg å dø fra mine ord, gjerninger, tanker og drømmer?
Dø fra det så Gud kan multiplisere mine ord, gjerninger og tanker og drømmer? Da blir det null creds til meg om han skal gjøre alt.

Men så utrolig spennende det er når kun kan bruke oss til hva han vil uten at han blir "limited" For Gud har ingen begrensninger! Da kan ALT skje. Da vil det også være lettere å holde på sin ydmykhet. For stoltheten er det farligste som finnes.

Dør vi fra oss selv, er det kun Gud som kan virke. Og da tilhører ingenting av æren oss.
Og hver dag er det ett valg vi står i. Ikke en gang i uken eller en gang i året. Hver eneste dag står vi ovenfor utfordringen; Vil jeg bli brukt maksimalt av Gud i dag? Stiller jeg meg fullt og helt tilgjengelig - i dag?

Om gjør jeg det hver dag?
for å være ærlig - Aboslutt ikke.
Men jeg vil.

Jeg vil huske hver dag, å dø hver dag fra mine styrker og svakheter, hver dag, så jeg kan få maksimalt ut av Gud.
Så Gud kan bruke meg maksimalt hver dag.

Så hver dag jeg nå våkner og ser meg i speilet om morgenen vil jeg starte dagen med;
Did you remember to die today?

1 comment:

Anonymous said...

Bra sagt Sandra! Leste faktisk de versene for kort tid tilbake, tror du har essensen i posten din. Har forresten faatt snakket litt nepali siden sist, er ei dame fra nepal her=)
k