Monday, August 20, 2007

Halleluja! En snabel til 600 000 kroner!

Ja da er det tilbake. Jeg var faktisk klar. Nå er jeg ikke sikker lenger!
Det er ikke tilbake til det samme gamle, for jeg har begynt på Hamar Katderalskole. En av de beste i landet sies det. Denne skolen, som rektor skryter så stolt av; Den gode luften, de fine gangene, det store bibloteket og automatiserte gardiner -for ikke å snakke kunstverket av en snabel til 600 000 kroner! Det er ikke måte på. Så hvorfor skal vi være negative? Fotostudioet, lysene og lydrommet kunne ikke vært bedre.

Det som provoserer meg er alt snakket om det spesialdesignede servisert i kantinen og den gule veggen. Ikke én gang har jeg hørt rektor nevne noe om miljø og trivsel. For det er utstyret som gjelder.

Samtidig sitter jeg inne med en følelse av at vi 3. klassinger blir sittende som ofre av at vi er restene av den gamle læreplanen, at vi kun har 12 timer medietimer i uken og at vi er de eldste. Vi blir trampet på, kastet og stuet bort.

Men så er vi jo bare 11. 11 av en overbooket skole med 1400 elever. Så vi 11 er kanskje ikke så viktige? At vi blir nedprioriert kan de ikke si noe på, det har de allerede stolt fortalt oss. Vi får fire år gamle macer. disse er blitt brukt hver dag med tunge programmer og til privat bruk -i fire år! Og nå skal vi ha de. Rikitig nok har vi ferrest timer (som nevnt: 12 timer i uken), men gir det dem rett til å hive kastemateriale på oss?

Jeg tenker ikke bare nå, men på fremtiden. Uten full kompetanse for å lære og gjøre så mye jeg vil i mitt siste -og viktigste år i den videregående skolen, vil jeg ikke kunne bli så konkurransedyktig i at hardt arbeidsmiljø og det bekymrer meg! Dette handler ikke bare om de fire år gamle macene, men jeg tror dette bare er det første i køen vi kommer til å møte i vårt første og siste år på den nye, berømte, flotte storskolen som er sammensatt av kunstverk til hundre tusner av kroner.

men så er vi jo bare 11 som opplever nederlaget med den nye skolen. 11 av 1400, så da er det kanskje ikke så farlig hvis de 1389 elevene som er igjen får det som de vil?

8 comments:

Udda said...

Må si det her hørtes bra ut, Sandra! Men prøv å se det positiv, om ikke annet så er du ikke på den andre siden av jordkloden helt av alene, og skal ikke lære kinesisk i utgåtte klasserom....

Det er vanskelig det;) (men det er ikke de forolda klasserommenes skyld)

Klem

Yvonne said...

Men nå må det jo sises at vi får behlde macene våre :)

Også må jeg bare rette litt på det ;)
Vi er 1270 elever, også har vi 13 medietimer i uka ;p

Hihi

Anonymous said...

Jeg bare tenker på dette innlegget og det for 2 ganger siden "egoistiske drømmer". Seriøst, dere FÅR mac'er. Når ble "meg og mitt" meningen med livet? Å ang videre i livet og utdanning og sånn, hva slags lønn får vi i himmelen for det? Dette livet er altfor kort til å gå å klage på alt en ikke får, - livet er rett og slett urettferdig. Jeg fikk ikke mac på skolen, og når du ikke blir like konkuransedyktig hva blir de som har mindre enn deg da?
jeg bare spør...

S said...

Der tok du meg og er stort sett enig. Dette var kanskje litt selvmotsigende.

Vi låner macer på skolen ja, får ikke, men vi er avhengig av det for å lære oss mye innenfor utdanningen vår. Det er derfor jeg går media.

Jeg kan forsåvidt sette meg ned og ikke ta noen jobb, eller sette meg bak disken på en butikk for det er jo ikke noe galt i det. Men jeg liker det jeg driver med, og skal drive med det, har planer om å gjøre det bra, og da får det være min drøm mr./miss anonymous.Jeg tror Gud kan unne oss sånt, jeg tror ikke han forventer at vi skal sette oss ned og være fattige med vilje, og jeg tror han vil vi skal drive med det vi liker, og jeg tror du er enig. Har kanskje en viss følelse av at jeg kjenner deg, men likevel.. ;p

Anonymous said...

Ikke diss snabelen på den vakre skolen vår a, frøken. Dere mediafolk er så trangsynte, der dere går med macene deres og klager over bagateller.

Anonymous said...

Sandra!! vi må finne på noe strax! jeg drar kanskje nå på onsdag, og da blir jeg jo borte helt til jul! Sandra... jeg er så innmari glad i deg :)

Anonymous said...

Til anonyme nr to:
Vet du hva, jeg tror ikke du har peiling på hva du snakker om.. Du virker helt skakk og uten særlig form for intelligens ettersom du påstår ting du absolutt ikke kan ha noe som helst greie på.. Skjerp deg og skaff deg mer informasjon, så kan vi kanskje ha en diskusjon om skolen og hva slags opplæring vi får der.. Og hvordan kan du påstå at skolen er vakker? Du må være rusa på noe..

- mediafantomet

S said...

Het stemning dere!