Monday, November 26, 2007

Ubalanse i skolen?

Gjør deg klar til nok et tørt innlegg

Jeg ser på mine tre neste uke og skjønner at jeg ikke har tid til skolen.
Jeg ser at jeg må droppe skolen for å kunne ha tid til å gjøre lekser.

Sier dette noe om meg, eller skolesystemet?

Jeg har tilpasset livet mitt i år etter skolen. Det siste året er et viktig år så det er greit. likevel har jeg ikke tid til alle lekser og lite sosialt liv blir det også.

For meg taler dette om en ubalanse i skolehverdagen. På skolen føler jeg at jeg sløser bort tiden jeg burde ha hatt for å kunne gjøre lekser og øve på prøver og eksamener. Det er greit jeg er tredjeklassing og ja, vi skal ha mye å gjøre, likevel lurer jeg på hva som egentlig burde prioriteres. Fraværet eller karakterene?

På skolen opplever vi den samme forventningen hos lærerene at vi skal prioritere deres fag. Det er greit det, men vi klarer ikke leve opp til det. For å kunne rekke alt blir det mindre tid på hver oppgave og dermed lavere karakterer. Jeg nekter å tro jeg er den eneste.

Resultatet er dårligere karakterer, slitenhet og mindre kapasitet. Undersøkelser viser at en høy prosentavdel av skoleelever i den vidergående begynner på antideprissive. Jeg begynner å tro at det har en sammenheng.

Skolesystemet burde ta et oppgjør med seg selv. Er det bare meg som reagerer. Hvorfor godtar alle å bli dyttet ned og kjørt over?

Vi må jo ha tid til å gå på skole.

3 comments:

SOLVEIG said...

Dette skulle lærerne lest!! SEn det som anonymt brev til rektor da vel!!!

Martine said...

åh, jeg er så glad jeg er ferdig med det der... men det kommer vel igjen!

Anonymous said...

heilt enig der altså!!! eller send det til "udir" eller hva forkortelsen er for utdanningsdepartemnetet...;P