Monday, August 04, 2008

Med blikket festet på evigheten


Evighetsperspektiv.
Urelevant, skremmende, uforstående?



Jeg sitter og taster på tastaturet i Elverum, noe motløs, men også oppmuntret og klar for to uker på jobb. Mine tanker rundt evigheten har begynt å ta en liten vending. Fra å være en kanskje litt skremmende greie har evigheten for meg forandret seg til å bli en hverdagsoppmuntring!

John Bevere (en kul amerikansk dude) forklarte for meg: uansett hva du dividerer med evigheten får du 0.

2/evigheten = 0
1000 /evigeten = 0
237 millioner/evigheten = 0

Det er matematisk korrekt. Så dersom du fikk valget: Hvis denne dagen bestemmer hvordan du skal ha det de neste tusen årene, hva ville du gjort?

Antagelig ville du jobbet for at de tusen årene skulle bli så bra som mulig, selv om det ville kostet deg alt.

Det er den muligheten vi har fått. Dette livet er kun en forberedelse for det som kommer og jeg akter å ikke sløse det vekk. Det er ikke skremmende, det gjør egentlig alt mye lettere. Det gjør problemene, ikke ubetydelige men lettere å løse.

Dersom denne dagen, mine problem om hva jeg skal ha på meg, eller mine fremtidsplaner stilles i lys av evigheten blir det med ett en helt annen sak.
Sett i lyset av evigheten får livet vårt en helt annen betydning.

Evigheten gjør ikke alt problematisk, den gjør alt mye lettere.

4 comments:

Anonymous said...

Herlig!

Paul Andreas said...

Hei.
Jeg kjenner at jeg ikke er et mattemenneske lengre, men så en bitteliten feil i regnestykket ditt.
Hva enn du deler på evighet blir null. Men alt du ganger med evighet blir evighet.
1000/evighet=0
1000*evighet=evighet

Men så langt jeg ser, får vel ikke dette så store konsekvenser for resten av det du skrev, hvis jeg forsto deg rett... :)

Ha en flott dag!

S said...

kult, det skal jeg fortelle han amerikanske duden!

vet du, jeg forteller folk at de skal være gjennomtenke og ikke sluke alt rått. Jeg finner nå ut at jeg bør lære meg matte (og kanskje engelsk?) for å selv kunne gjennomføre det!

S said...

Takk for innspillet forresten. jeg har nå undersøkt det og både mine matematiske og engelske kunnskaper skal jobbes med.

det skal være dele med evigheten :P
håper poenget blir tatt likevel! hehe