Tuesday, January 26, 2010

Søkes; Jobbsökere med stor erfarenhet.

Jag har hittat drömejobbet. I Sverige!! Håpet er tent. Jeg venter nå spent på svar.
"Søkes: Underhållstekniker".
Jeg visste med en gang at det var meg. (Dere vet jo hvor mye jeg alltid har ønsket meg inn underholdningsbransjen!).


Etter at jeg "moved abroad" til Sverige er det mye nytt som slår meg i dette landet. Noen ting mer fascinerende enn andre. Som for eksempel hur dom gör olika greier. Som, for eksempel bare hvordan de søker jobb. For ingen ønsker å møte deg personlig. Svensker er så skye at de alltid vil ha jobbsøknader på mail, via post. Så kjører de på med telefonintervjuer, og om du ikke hører fra dem; synd for deg.

– Det er ikke rart vi har et innvandringsproblem med svensker over den norske grensen spør du meg. ikke rart de kommer, smisker med sin fine aksent, og tar alle jobbene som finnes i Oslo og omeng. men for all del! Få de over!

Så i en svært så travel hverdag her i Sveige, gir jeg meg tid til å lære meg selv å søke jobb, og jeg har nå gjort det til min heltidsjobb.- Tillsvidare! Etter en stund blir det faktisk ganske givende, og jeg starter å lete etter mine skjulte talenter. Her går det i å bla opp og ned på diverse hjemmesider, og jeg oppdager stadig disse nye, skjulte talenter i meg rope.

Sökes; Bilförädlingstekniker
Hver gang jeg leser den tenker jeg at dette MÅ være noe for meg. Så jeg søker, - hver gang de legger den ut. Skjønner ikke hvorfor de ikke ringer meg. Greit nok at de ramser opp en del erfarenhetskrav og ord jeg ikke helt forstår, men i alle fall har jeg førerkort klasse B.

Jeg synes forresten det er merkelig jeg ikke har hørt fra dem. Det har gått tre uker.
men det finnes mye annet spennende jeg også dras mot.

Sökes: Thaikock
Beskrivelse:
Vara snabb stresstålig och vana av att jobba som thai kock.

Høres forresten litt bedre ut! Om jeg ikke kan lage thailandsk mat, kan det ikke være så vanskelig å late som. Så jeg skriver likegodt at jeg har 5 års erfaring. Da er den safe. Så kan jeg bare si at "Men det er jo så vi gör det i Norge". Den pleier alltid å funke.

MEN nå skal jeg i alle fall bli Underhållstekniker. Jeg sender søknad i dag. Om jeg ikke hører fra dem, mister jeg ikke motet. Det er jo alltid så mange nye, spennende områder. Jeg kjenner det kommer til å bli noe stort av meg. Glem alle ambisjoner mot journalistikk og fotografi! Etter et grovt, spennende utvalgt av det jeg kommer over av svenske jobber, er det altfor mye å velge i til at jeg egentlig klarer å velge.

Så jeg sender likegodt søknader til alt spennende jeg kommer over!
Jeg kan jo bli:

Inköpsassistenter med ekonomikompetens (2+2 =4)

Musiklärare (Jeg husker jo skryten fra blokkfløytespillingen i 6. klasse!)
Lastbilschaufför (Du vil ikke tro det; her i Sverige! Vad kan man IKKE frakte på sykkel?)
Forskningstjänst för disputerad Biokemist (Ja, kjemi! <3) style="font-weight: bold;">Fordonsmekaniker
(Jeg vet hva mekaniker er og kjenner jeg har det i armene.. men Fordon?)
Mongolisk kock (I dag lærte jeg forresten at det er kaldt i Mongolia. Jeg trodde det lå i Syden.)
Skomakare (Personlig erfarenhet, - alt som trengs er svart sprittusj og superlim!)

..og for ikke å snakke om muligheten til å bli
Biomedicinsk analytiker (hva nå enn det er, men alt med analyse burde jo være gøy?) Om ikke det funker så vet ikke jeg.

Jeg vet i alle fall om det dukker opp "Søkes: Jobbsøker med stor erfarenhet".

Da havner jeg i alle fall rett.

PS: Da jeg googlet underhållstekninker var det dette bildet jeg fant:

...skjønner ikke det..?

2 comments:

Caroline said...

du är ju stört skön :)

Unknown said...

Hahaha... Kjempe morsam! Du skriver bra! =)