Sunday, December 21, 2008

Herrenes Tale 2008


Kjære krigere, kjære bråkmakere kjære pøbler , kjære lommebøker, shoppehatere, butlere, syndebukker, tøfler, treginger, kranglefanter. Kjære griser, klovner, tvilere, tapere, maktkhavere, andreprioriterte, krigsførere, leketøy, egoister, rånere, tyver, dataneards, fotballgeeks, kjære kvinneelskere... kjære gutter; og om du vil; kjære.... MENN


Jeg vet ikke om det er så mange av dere som kjenner til mitt forhold til dere.. eller om dere vet noe om mitt forhold til menn generelt (og hadde jeg nevn at jeg bare er totally lost i dere, ville det egentlig ødelagt hele talen). Men jeg vet ikke hvorvidt det er vesentlig for denne talen, for noen av dere har kanskje lagt merke til mitt forhold til likestilling, Og av en eller annen merkelig grunn har jeg fått gutta mot meg....

- For; kjære menn, jeg har faktisk ikke blitt spurt om å holde denne talen. Det at jeg står her i kveld med dette ærefulle oppdrag, er en selvutnevnt erklæring til meg selv, fordi jeg tenkte det var på tide å fortelle dere.. for en gangs skyld; SANNHETEN om oss. Og om dere. For dere er vel filled opp med pusete taler om hvor bra dere er, hvor kjekke dere i de såkalte deilige smokingdressene og hvor absolutt uimotståelige, smakfulle og avhengighetsskapende dere er for oss Kvinner. Jeg gidder ikke kommentere det en gang.


Og kjære dere gutter, - jeg er ikke feminist slik mange av dere til tider hevder, jeg er faktisk, om jeg skal si det selv, -FOR likestilling. Og i dette samfunnet ser vi jo at det hele går over stokk og stein. For dagens kvinne skal ikke bare innta deres posisjoner, hun skal også være såkalte superwoman. – Og hva er en Superwoman?

Det betyr at vi kjører bil i høye heler, og spiser, planlegger, og snakker i telefonen SAMTIDIG som vi ammer unger og skriver kontrakter for harde livet siden det er vi som nå styrer millionbudsjettselskapene. Ikke det at det er noe problem for oss jenter, vi vet jo alle at det ER oss jenter som kan tenke på mange forskjellige ting på en gang, og som har kontroll og som virkelig kan styre, men jeg må ærlig innrømme, kjære menn:

Jeg synes synd på dere.

For resultatet av denne skjeve tildelingen til oss kvinnen fører at dere rett og slett faller av stolen.. Vi holder dere unna alt ansvar, og alle disse flotte jobbene som å henge opp klær, rydde og ... skifte bleier...Dere må jo for all del få lov til å skifte bleier dere og, dere må jo få lage mat, vaske gulv –og det er jo på ingen måte noe galt i å ta solarium selv om du er gutt. Likt skal være likt. Det er trist å se på hvordan dere forsvinner i dagens samfunn, må stå på sidelinjen og vinke farvel til alt som heter innflytelse

Men gutter, tross at dere har mistet deres makt på arbeidsplassene, mistet plassen som familiens overhode, og egentlig mistet det meste av innflytelsen dere har i denne verden i det hele tatt, så må jeg innrømme den farlige innrømmelsen. - At det fortsatt er en ting dere holder fast på; Og det er makten over oss kvinner. dere har altså en uforståelig makt over oss, som jeg tror dere ikke kjenner til; Forr jeg vil tørre å påstå at dere er egentlig roten til .. vel; alt vondt i en kvinnes hverdag. (MEN FOR ALL DEL: TRO NÅ IKKE AT JEG SNAKKER UT I FRA EGEN ERFARING)

- Men gutter... hvem andre kan få en jente til å være våken hele natten, eller få henne til å putte hodet under puta en hel uke i depresjon, eller gråte som en liten drittunge på åpen gate .. rett og slett fordi du ikke sa til henne at hun så lekker ut i kjolen hun hadde kjøpt.. egentlig bare for å gjøre inntrykk på deg? Gutter: Det er bare dere som kan få til det.

Og bare for å få dere til å forstå hvorfor det er så mange sjalue, kranglete og gråtende kvinner så er det bare fordi alle er ute etter DERES oppmerksomhet. SÅ DET ER IKKE OSS DERE SKAL KLAGE OVER... DET ER JO DERES EGEN FEIL! Dere er vel det som livet til kvinne stort sett dreier seg om. Og alle menn har egentlig ett problem; de forstår virkelig ikke greia, for dere legger knapt merke til at jenta har ny kjole, om dere i det hele tatt legger merke til at hun har på seg kjole i det hele tatt...

...Så, ikke spør meg, men av en eller annen grunn finner vi oss selv til stadighet snakkende om dere. Over alt hvor du ser en gjeng jenter så snakker vi om dere – og hvis det ikke handler om dere, finnes det alltid en eller annen link eller digresjon OM dere.... og dere gutter vil alltid være et stort prosjekt for oss, vi vil alltid irriteres og sjarmeres, vi vil alltid snakke om skoene dere hadde i dag, hvordan dere lyser opp et rom, vi vil snakke om smilet deres og om blikkene deres, ja - om hvor mye gele dere bruker i håret, og alle spørsmålene vi har når vi lurer på du er interessert,. Vi snakker snakke om hvor irriterende pågående dere er ,og gi hverandre råd og meninger om betydningen bak nikket og smilet du gav oss, - og gir hverandre en fire timers analyse på om komplimentet om den nye kjolen virkelig betyr at du elsker oss?

.. For vi kan ikke noe for det, men vi for å si det på freaks språk: Vi serr totally lovver dere!


Så jeg skjønner jo egentlig, til syvende og sist, at jeg må la masken falle. Om så bare for noen minutter; GUTTER VI TRENGER DERE!

I dette samfunnet hvor vi kvinner må være Superwomens trenger vi noen som er følelsesmessig stabile, som ikke tenker, som kan konsentrere seg om en ting om gangen, fikse bilen vår, leie oss når vi har vanskelige sko, og noen som, bokstavelig talt; holder seg på veien!. Vi trenger noen sterke armer, varme kyss, flørtende blikk, og en trofast sjel som har kontroll og som kan holde oss litt i tøylene. Vi trenger egentlig bare en MANN. Så for oss er det ikke svært vanskelig å holde Jesu bud om å elske vår neste, spesielt ikke dersom vår neste er høy mørk - og kjekk.



Så....
Kjære shoppehatere, syndebukker butlere, tøfler, kosebamser, klovner, uunværlige vesner, , kvinneelskere, gentlemenn, dere-som-fikser-alt, kjære vakre skapninger, hjelpere, prinser, helter, kvinnebedårere... kjære gutter; og om du vil; kjære.... MENN.

Og for å sette likestillingen i kraft, kan alle kvinner knele foran sin mann (for av en eller annen grunn er det alltid mannen som skal gjøre de)!, og si; jeg trenger DEG. Så reiser vi oss og utbringer en skål for de som gjør oss til de vakre, sjalue, kranglete, skravlete og gråtende kvinnene vi er. Og i likestillingens navn så fikk dere altså en gave på veien inn hit (klesklype), som en konkret og håndfast symbol på dere gutters rett til å vel....... vaske klær


Takk for meg.


11 comments:

L said...

Elskeer den!!!!

Ruben said...

Dette er sååå skrevet av en lesbisk kvinne =)

S said...

Ruben! SERR

Jeg regner med at du overså "vi serr totally lovver dere" delen.

Eirik A jobber said...

Hoi, krast det her gitt. Dog rettferdig. Men Sandra, du er klar over at full likestilling aldri er mulig? Ikke for å være partypooper. Hva med full likeverdi?

NOVA said...

Du er knall Sandra :) Jeg er såå glad du la ut talen her. Nå kan jeg lese og kose meg.

Love

S said...

Eirik :))
Her snakker vi full rettferdighet ja!

Jeg snakker ikke likeverd. selfølgelig er vi like mye verdt.
- Og når det kommer til full likestilling er jeg enig; det blir vanskelig for dere gutta og ta igjen oss nå... ;)

Synnøve; Ilu, kos deg. Vi fortjener å godte oss litt på guttas bekostning :)

Elisabeth said...

Sandra, du er litt smågenial da..god jul

Anonymous said...

Fint med ytringsfrihet, men det får være grenser!
Vurderer å kjøpe løpestreng til enkelte jenter jeg kjenner. Denne skal gå mellom soverommet og kjøkkenbenken.

S said...

Kalle...
du vet at med en gang man ikke undertegner en bloggkommentar, så blir man sett på som en useriøs og feig drittunge?

Eirik A jobber said...

Sandra. ja, vi er like mye verdt, men jeg vil paastaa at samfunnet ikke mener det.
Full rettferdig kan man oppnaa, men er det, det samme som full likestilling.
Og jeg toer paastaa at naar det kommer til likestilling, saa er ting i ferd med aa havne i groefta paa den andre siden av veien. Som du sier: ta oss igjen

Paul Andreas said...

Det jeg savner her for at en meningsfull diskusjon skal kunne finne sted, er en definisjon av hva "likestilling" er.
Det er vanskelig å si seg enig eller uenig i noe som er så vagt, tvetydig og kanskje misforstått...
Utfordringen er herved gitt.

Godt nytt år forresten.