Thursday, July 15, 2010

For je kjem (itte) fra Stange je da vettu ama....

Jeg har et problem.

Grett att jeg bor på Stange da vettu, men det betyr itte at jeg forstår slik hedmarksdialekter lell..


Jeg forstår ikke dialekter. Som wannabe norsk-, historie- og spesielt nynorsk entusiast vet jeg at jeg burde støtte opp om dialekter. Men jeg får ikke toppkarakter av læreren min lenger kun ved å digge dialekter, så jeg dropper det ett lite øyeblikk.

Spesielt på jobb har jeg problemer når jeg får innringere og tipsere på telefonen min. Gud vet hvor mange gode tips jeg har gått glipp av ved at jeg sier "jeg vet ikke helt, du får ringe sentralbordet". Du kan kalle det for en fin "god dag mann økseskaft" historie med meg som hovedperson.

Stavangerfolka er også vanskelige. På død og liv skal de ha munnen sin full av Kompe/komle mens de smatter og prøver å si noe jeg ikke en gang klarer å etterligne, for jeg vet ikke hva de sier. Så jeg gjør som jeg lærte da jeg var i New York; Jeg sier ja, og smiler pent og starter fort på å snakke om været. For været er likt på de fleste dialekter.

Trønderne er uansett noe for seg sjøl. og når jeg intervjuer en trønder (hva i ALL VERDEN gjør trønderne i Hamar?) det gjør at jeg later som om jeg noterer i blokka mi og jeg nikker entusiastisk. For jeg har erfart at trøndere blir fornærmet dersom du kommer med ett lite "unnskyld, men hva sa De?".

Uansett. Det jeg skal prøve å si og søker forståelse for, er
er at jeg ikke forstår hedmarkingene. Spesielt ikke på telefon. så da var det jo veldig smart av meg å bli journalist i lokalavisa.

Så neste gang en innringer ringer meg og tipser meg om biesvermen på en lyktestolpe på Stange og jeg i god tro drar ned til rådhuset i god tro om at jeg skal møte ordfører. ...
da går jeg offentlig ut mot skoleverket for å innføre en obligatorisk opplæring i hedmarksdialekten som eget språk.

För det skæll itte være bærre bærre å være journalist på hedmarken da vettu.
Men så opplever du mye arti å da vettu..

Som å ta bilder av dessa fine blommene oppi høgget her da vettu.

Det er greier da vettu!

No comments: