Thursday, December 28, 2006

Et nytt år.

Ok. Positiv tenkning, kom igjen! Jeg ser meg forvirret rundt, hele veskas innhold flyter og verden står stille ett sekund. Panikk. Flaut, skikkelig flaut. Jeg står midt i byen, det snør og alt er blitt pakket inn i snø. Jeg tar av meg hanskene og leter. Drar opp lommeboka, mobilen og..oi! der er spenna jeg har lett etter i flere månder. Så gjennom positiv tenkning finner jeg ut at det kom noe godt ut av dette også. En råtten banan finner jeg også forresten.

Det nærmer seg nyttår. Kjære tid hvor glad jeg er for å begynne på nytt. Nå er jeg lei. Skikkelig skikkelig lei. Året slutter med en total fiasko: Jeg har mistet planleggeren min. Plannleggeren, livet mitt. Den ligger der ett eller annet sted i snøen og holder på å bli ødelagt. Det har vært et fint år, men det ligger sikkert mye spennende opplevelser i året foran. Alle forventingene jeg trodde skulle komme i løpet av året kommer sikkert denne gangen. Jeg er blitt skuffet over at ikke alt ble innfridd dette året. Men det kommer sikkert i løpet av 2007.

Dessuten ødela jeg laptopen, glemte den nye mobilen og mistet en tusenlapp. Neste år skal jeg bli sååå mye flinkere til å ta vare på tingene mine. Jeg skal bli mer disiplinert, ikke være så opptatt, jeg skal ha tid til meg selv og andre og jeg skal få organisert livet mitt.
Jeg skal ofre inntekter (og håpe på å vinne i lotto) for å bli flinkere til å ta vare på vennene, jeg skal gå inn for å gjøre det skikkelig skikkelig bra på skolen slik at jeg har en trygg fortid, jeg skal bli ryddig og flink til å ta de med ro.

Jeg skal lære meg å settte mer pris på kaffekoppen og de små tingene i hverdagen. Jeg skal spare penger hver måned og ikke sløse de bort på unødvennig tull. Det er kantinestopp, godtestopp, tv stopp og datastopp (bortsett fra photoshop, illustrator, indesign, blogging, myspace, gmail og msn så klart). Jeg skal få lappen slik at jeg slipper å løpe til bussen. Det betyr at jeg må begynne å trene siden jeg slipper å løpe etter bussen, -som er dagens trening. Også må jeg spare penger slik at jeg kan kjøpe meg bil for å kunne kjøpe bil og kjøre må jeg også skaffe penger til å få lappen. Jeg må bli flink til å invistere.

Jeg skal ta sjanser å leve etter slagordet "lev som om du skulle dø i morgen". Jeg skal gå rett på sak når jeg snakker og jeg skal smile mer. Jeg skal bli flink til å være flink. Jeg skal slutte å fundere oevr hva kjærlighet egentlig er og jeg skal vise min selvstendighet. Jeg skal også vinne i lotto. Når jeg blir 18 er jeg også forresten gammel nok til spilleautomater- Selvfølgelig uten å bli avhengig.

Eller kanskje jeg istedet for å bli med selvstendig skal jeg prøve å være mindre selvstendig og at jeg kanskje finner ut at det er der problemet har vært. Eller så kan jeg stryke det ut av lista over det som muligens er mitt problem.

Etter hvert skal jeg dra på ferie. Jeg skal glemme alt strev og bare surfe, sole meg og kanskje hoppe i fallskjerm. Jeg skal jo bli flinkere til å ta sjanser.

Jeg skal bli mer balansert og begynne å ta omega 3. Jeg skal jogge for å få mer overskudd. Jeg blir 18. I løpet av neste år begynner jeg på mitt siste semester på tvunget skole (selv om den er frivillig vil vi ikke klare oss med bare ungdommskolen). Jeg må begynne å planlegge fremtiden min.

Jeg roter fortsatt i snøen for å finne årsplanleggeren min. Den er faktisk, ærlig talt, livet mitt.

Jeg finner den ikke. Jeg skal være positiv. Skikkelig positiv. Kanskje jeg skal glemme alle nyttårsforsettene, alle planer og bare..bare leve. være fri.

Jeg tror det. Jeg er klar. Tror jeg. Hvis jeg tørr.

God nytt år

3 comments:

Sven said...

Snø? Hvilken by er du i? Lykke til med verdens lengste nyttårsforsett!

S said...

Jeg er paa nordpolen. Takk! Bra du er entusiastisk og absolutt positiv til mine nyttaarsforsett. Jeg gleder meg. No problema!

Ingalill said...

Av alle de nyttårsforsettene vil jeg anbefale å bare ta livet som det kommer og gi blaffen i bekymringer og strev... :D
Og dine år med tvungen skolegang sluttet da du gikk ut av 10. fordi årene på videregående er ikke tvungne... du må nemlig ikke gå på videregående hvis du ikke vil..
Godt nytt år!