Saturday, October 14, 2006

Rotete kontrollfrik


Fri
Øynene lukket seg og jeg bevegde meg. Jeg visste ikke hvor, jeg måtte bare bort.

Bort fra alt ansvar, bekymringer, problemer og tanker. Bort fra meg selv.
Jeg dro. Til et sted. Et tidløst, åpent, trangt og stille sted.

Jeg oppsøkte stillhet. En stillhet som ikke minte meg på alt som stadig jager meg.
Telefon og klokken ble lagt igjen. Det er det som binder meg.
Tiden og tilgjengeligheten.
Tiden og tilgjengeligheten er mitt fengsel.
Så nå er jeg her.

Det er stille. Det er tidløst

Jeg søker stillhet uten tid.

Det er her jeg finner det.
Det er her jeg er fri.
Skogen.
Guds verk.



Jeg var i tvil om jeg skulle joine familien på skogstur. Jeg visste
jeg måtte. Ikke for dem sin skyld, men på grunn av meg. Jeg måtte bort. Påkjenningene etter en måneds med stress og kaos kommer når jeg plutselig ikke har noe å gjøre. Mange følelser er involvert.

Jeg prøver hele tiden å ha kontroll. Hele tiden prøver jeg få oversikt og system. Alt er skrevet ned med punkter eller på huskelapper –et eller annet sted.

Jeg er en rotete kontrollfrik. Jeg vil vite alt, sortere alt. Unyttig og unyttig informasjon samler seg.

Jeg orket ikke forholde meg til noen. Verken familie, venner, jobb, kollegaer. Uansett hvem og hva ville det pirket borti følelser som var i ferd med å eksplodere.

Jeg la igjen telefonen hjemme. Det er godt at ingen kan få tak i meg. Jeg er lei
av pipingen.
Stille satte jeg meg midt i skogen. Oppsøkte ensomheten. Ville være her. Alltid. Finne trøst hos Gud. Han var det eneste jeg orket. Jeg hadde tatt med meg en liten Bibel. Jeg leste. Visste ikke helt hva jeg skulle lese, så jeg bare leste. Jeg ba, men jeg visste ikke hva jeg skulle be, jeg bare ba.

Der jeg satt fant jeg trøst, jeg fant styrke. Hos Gud.

Etterpå klarte jeg å grille pølser med familien. Jeg klarte å le.

Jeg er klar til å ta imot utfordringene. Ikke alene, men med Gud. D
et glemmer jeg altfor fort. At han er der. Jeg må gi han lov til å hjelpe meg: å bære meg gjennom slitsomme tider.




Gud

Jeg trenger ikke skryt
Jeg trenger ikke strekke til
Jeg trenger ikke bekreftelse
Jeg trenger ikke å ha kontroll
Jeg trenger ikke vite.
Jeg trenger bare Deg.


No comments: